E-handel

Öka hastigheten i din e-handel för att öka försäljningen

Dagens kunder vill att att allt ska gå så snabbt, enkelt och smidigt som möjligt. Därför har hastigheten i din e-handel en stor betydelse för om besökarens visit ska leda till ett köp eller inte.

Konverteringstips: Snabba upp din hemsida & öka försäljningen

Hur snabbt din e-handel laddar påverkar försäljningen mycket. Du kan därför vinna mycket på att optimera din e-handel för att få ned laddningstiden (öka hastigheten, vill säga):

  • 40% av besökarna överger din hemsida om den tar mer än 3 sekunder att ladda*
  • 1 extra sekunds fördröjning kan orsaka 7% förlorad konverteringsgrad*
  • 46% av besökarna återkommer inte till en långsam sajt*

* = Källor Econsultancy.com och Loadstorm.com

Det första du bör göra är att testa laddningstiden på din sajt. Det finns många verktyg för detta, t ex Google Page Speed som gör mätningar både för mobil och dator samt ger dig tips på vad du kan göra för att förbättra hastigheten.

Några generella tips för en snabbare sajt:

  • Optimera bilder. Komprimera bilder och minska storleken på dem så de inte är större än nödvändigt.
  • Undvik onödiga tillägg. Använder du t ex WordPress bör du undvika tillägg som inte är absolut nödvändiga. Kontrollera även om det finns andra varianter av de tillägg du använder som är bättre optimerade.
  • Använd cache. Genom att aktivera cache i ditt publiceringssystem kan laddningstiderna minska avsevärt.
  • Byt till VPS (Virtual Private Server). Har du en välbesökt e-handel eller extrema besökstoppar under t ex kampanjer/högtider, och idag ligger på ett webbhotellskonto (det vill säga att din e-handel ligger tillsammans med andra kunder på samma server)? Då kan du vinna mycket på att byta till en egen server (VPS). På så sätt får du den prestanda din e-handel behöver, och du påverkas inte av andra kunders besökstoppar eller felaktiga programmeringskod. Läs mer om VPS här.

Källa: https://blogg.loopia.se/2016/05/03/omvandla-besokare-till-kunder-i-din-ehandel-del-7-oka-hastigheten/